Uprawnienia pracodawcy – czyli czego jako pracodawcy mamy prawo zażądać od osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę

Zatrudniając pracowników mamy wrażenie, że to pracownikom przysługują uprawnienia, natomiast po stronie pracodawców pozostają wyłącznie obowiązki. Nie do końca jest to prawda!.

Sprawdź do czego jako pracodawca masz prawo do:

  1. egzekwowania od pracowników obowiązków związanych z:
    1. przestrzeganiem czasu pracy
    1. przestrzeganiem ustalonego w zakładzie pracy porządku i organizacji pracy,
    1. przestrzeganie zasad BHP a także przepisów przeciwpożarowych,
    1. realizacją obowiązku sumiennego i starannego wykonywanie pracy oraz realizacji powierzonych zadań,
    1. dbałością o dobro zakładu pracy,
    1. dbałością o mienie zakładu pracy,
    1. zachowaniem w tajemnicy informacji, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę
    1. przestrzeganiem tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
    1. przestrzeganiem ustalonych zasad dotyczących zakazu działań konkurencyjnych,
    1. przestrzeganiem w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
  2. kierowania procesem pracy,
  3. powierzenia pracownikowi w czasie przestoju innych czynności, związanych jednak ze stanowiskiem na którym dany pracownik jest zatrudniony,
  4. powierzenia pracownikowi na okres max 3 miesięcy w roku innej pracy, bez jednoczesnej zmiany umowy o pracę,
  5. polecenia pracownikowi wykonywania pracy poza wyznaczonymi w harmonogramie godzinami pracy (praca w godzinach nadliczbowych), w tym również w dni wolne od pracy,
  6. zobowiązania pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami praccy w gotowości do wykonywania pracy,
  7. nakładania na pracowników kar porządkowych, a także rozwiązywania z pracownikami zawartych umów,
  8. odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego lub przesunięcia terminu takiego urlopu,
  9. wprowadzenia na terenie zakładu pracy monitoringu, w tym również do monitorowania poczty elektronicznej,
  10. dokonywania potrąceń z wynagrodzeń pracowniczych – na zasadach i w wysokości określonej w odpowiednich przepisach,
  11. przyznawania pracownikom prawa do szczególnych nagród i wyróżnień,
  12. przyznawania pracownikom dodatkowego wsparcia, np. w sytuacji szczególnych zdarzeń losowych,
  13. dochodzenia swoich praw w przypadku gdy pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub działa na szkodę pracodawcy.

Oczywiście są to główne uprawnienia o których musi wiedzieć każdy pracodawca. W stosunku pracy, każda ze stron stosunku pracy ma zarówno prawa jak i obowiązki. Każda ze stron ma również prawo do dochodzenia swoich praw np. przed właściwym sądem.

Katarzyna Paczkowska

Polecam również przeczytać:

Do czego pracodawca ma prawo jeżeli pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj równie ważne artykuły: