Zatrudniając pracowników mamy wrażenie, że to pracownikom przysługują uprawnienia, natomiast po stronie pracodawców pozostają wyłącznie obowiązki. Nie do końca jest to prawda!.
Sprawdź do czego jako pracodawca masz prawo do:
- egzekwowania od pracowników obowiązków związanych z:
- przestrzeganiem czasu pracy
- przestrzeganiem ustalonego w zakładzie pracy porządku i organizacji pracy,
- przestrzeganie zasad BHP a także przepisów przeciwpożarowych,
- realizacją obowiązku sumiennego i starannego wykonywanie pracy oraz realizacji powierzonych zadań,
- dbałością o dobro zakładu pracy,
- dbałością o mienie zakładu pracy,
- zachowaniem w tajemnicy informacji, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę
- przestrzeganiem tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- przestrzeganiem ustalonych zasad dotyczących zakazu działań konkurencyjnych,
- przestrzeganiem w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
- kierowania procesem pracy,
- powierzenia pracownikowi w czasie przestoju innych czynności, związanych jednak ze stanowiskiem na którym dany pracownik jest zatrudniony,
- powierzenia pracownikowi na okres max 3 miesięcy w roku innej pracy, bez jednoczesnej zmiany umowy o pracę,
- polecenia pracownikowi wykonywania pracy poza wyznaczonymi w harmonogramie godzinami pracy (praca w godzinach nadliczbowych), w tym również w dni wolne od pracy,
- zobowiązania pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami praccy w gotowości do wykonywania pracy,
- nakładania na pracowników kar porządkowych, a także rozwiązywania z pracownikami zawartych umów,
- odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego lub przesunięcia terminu takiego urlopu,
- wprowadzenia na terenie zakładu pracy monitoringu, w tym również do monitorowania poczty elektronicznej,
- dokonywania potrąceń z wynagrodzeń pracowniczych – na zasadach i w wysokości określonej w odpowiednich przepisach,
- przyznawania pracownikom prawa do szczególnych nagród i wyróżnień,
- przyznawania pracownikom dodatkowego wsparcia, np. w sytuacji szczególnych zdarzeń losowych,
- dochodzenia swoich praw w przypadku gdy pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub działa na szkodę pracodawcy.
Oczywiście są to główne uprawnienia o których musi wiedzieć każdy pracodawca. W stosunku pracy, każda ze stron stosunku pracy ma zarówno prawa jak i obowiązki. Każda ze stron ma również prawo do dochodzenia swoich praw np. przed właściwym sądem.
Katarzyna Paczkowska
Polecam również przeczytać:
Do czego pracodawca ma prawo jeżeli pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków?